Wednesday, June 02, 2010

التنظير في السابعة عشر

لطالما أحببت أن يكون لي اصدقاء كثيرون، صالحون لمشاركتي الأحزان اليومية و وجع القلب وتأجيل موتي الشخصي ولا مانع من العمل كمهدئات مجانية آمنة(لاتفضي للإدمان) .نلعب معاً في المنطقة الرمادية الرحبة، نرّبي إحتمالات خضراء ليومٍ بعيد مأمول(ولو بنسبة شبه منعدمة)
 المشاركة في الهم تخفّف- إلى حد ما- من وطأته، وتجعل إحتمال زواله – بالنسبة للحالمين أمثالي – ممكناً. لكن الحياة بخييييييييييلة دائماً مع سائلها

"لا تطلبوا من الحياة شيئاً، اطلبوا في الحياة أشياءكم"
كتبت ذلك في السابعة عشر من عمري و الآن أقرأه وترتسم إبتسامة ساخرة – أعرفها جيداً – على وجهي. كم هو سهل التنظير في السابعة عشر. وكأن الأشياء ملقاة في الطريق تنتظر من يحصل عليها و "اللي سبق كل النبق"


23-4-2010

7 comments:

Foxology said...

مد ايدك خد اللى انت عاوزه متستناش حاجة من الحياة :)

تحياتى

Zianour said...

يعني في ال19 وسالخ نفسك على افكار معقولة في ال17

امال احنا نعمل ايه ؟؟

يا بني الانسان هو المخلوق الوحيد اللي له القدرة على التنظير

والتي تنتابه افكار حمقاء برضه

طب انت شفت قبل كده قرد مثلا بينظّر ولانملة بتسخر من النمل التاني

النهاية انك طبيعي وعادي وده لا يستحق الابتسامة الساخرة اطلاقا

والحياة لا تعطي شيء الحياة تنتظر اللي ياخدها

m.sobhy1990@gmail.com said...

أحمد

:)



Zianourالعزيزة

تفتكري ده سبب كافي للرضا؟


مش عارف ليه وانا باقرى تعليقك هفّنى بيت لشاعر يوناني مش فاكر اسمه كان بيقول:
ها أنا ذا حيث العدم يقضم ذيله
فى ألم ورغبة

حاجة غريبة



أما جملتك الأخيرة ففيها كلام كتير وكبير... الإيميلات أفضل
:)

مُزمُز said...

يانيس ايفانتيس ؟؟
وللا يانيس ده كان بتاع الشاطئ الآخر
هو كان يوناني برضه
مش مهم الاتنين خلاص

وبعدين انت لازم تحمد ربنا بجد وتشكر الحياة وتبوسها وتلحس صوابع رجليها على انها ادتك صديق زيي
تفتكري يعني كنت هتقابلني ازاي في المنوفية بتاعتك وللا في صحراء العاشر وللا فين لولا رافة القدر بيك وبظروفك كمراهق عنده سبعتاشر سنة ومحتاج انسان فيلسوف عظيم وحكيم وكبير زيي يساعده على تخطي الالام وكده

ياعم صللي عالنبي شوية وفكك من الاشباح
كلناااااااا في الهوااااااا سوا
خد بق شاي احسن :D

مُزمُز said...

عارف الكوميدي ايه
ان البوست ده نفسه بعد كام سنة هتبصللو على انه تنظير

انا متأكد

m.sobhy1990@gmail.com said...

الشاعر ده بتاع مجلة الشعر صيف 2007

وفعلا عندك حق أنا جاحد بالنعمة الكبيرة اللي انا فيها
ولازم أبوش ايدي وش وقفا 3 مرات بعد الاكل يوميا لان ليا صديق عظييييييييييييم زيك

بس على فكرة انت بخيل
لانك عارف اني مابشربش الشاي ورغم كده بتعزم عليا بيه
:D

m.sobhy1990@gmail.com said...

مزمز2

ههههههههههههههه

بفرض صحة نبوءتك
تنظير عن تنظير يفرق ياعم


.....................

سيبك ياعم
المهم اقرا البوست اللى فوق
ومش عايز رأيك ولا اي حاجة انا عايزك بس تقراه
:)
وحاول ترجّع ام الخط ، عمال اتصل ع الرقم يرد عليا عليّ
شكله بيصيّف